Bylo to možně? ANO! Bylo!
Boj proti
Za normalizace nám režim průběžně nutil, že máme bojovat.Zvláštní způsob boje bylo bojovat proti něčemu. Průběžně jsem zapisoval na vývěsku. Svou každodenní výchovněvzdělávací prací bojuji proti:
Americkému imperilalismu,
kolonialismu,
neokolonialismu,
rasismu,
sionismu,
kapitalismu,
maoismu,
revanšismu,
antikomunismu,
revizionismu,
oportunismu,
schématismu,
avanturismu,
alkoholismu,
kouření,
rutinérství,
obezitě,
narkománii,
polopatismu,
šovinismu,
neofašismu,
analfabetismu,
hegemonismu,
expansionismu,
maloměšťáctví,
plýtvání energií,
bojkotu olympijských her,
vyzbrojování raketami středního doletu,
neutronové bombě,
vzkříšení studené války,
pravičáctví,
toxikomanii,
neoglobalismu,
raketám s plochou dráhou,
reaganismu,
korupci,
úplatkářství,
hvězdným válkám,
stereotypům,
narušování životního prostředí,
proti panfletu Několik vět, ...Pak to prasklo.
Učebnice
Při husákově normalizaci a konsolidaci nabyla práce s učebnicí zvláštního charakteru. Přestaly se distribuovat odborné učebnice, ale o to více se spotřebovalo papíru na ideovou práci. Třeba v občanské nauce byly režimní propagandou děti zásobeny dobře. Občanská nauka se stala předmětem super.
Uveďme příklad:
Pro pět odborných předmětů jsme dostali jednu učebnici.
Pro jeden předmět, občanskou nauku děti dostaly:
Občanskou nauku (učebnici),
Čítanku k občanské nauce,
Manifest komunistické strany,
Ústavu ČSSR,
Ústavu SSSR
Výběr z díla V.I Lenina,
Výběr z díla K. Marxe,
Poučení z krizového vývoje,
XIV.sjezd KSČ,
XXIV. sjezd KSSS
Bylo jich jedenáct.
Počet stran, které měly se děti naučit, byl více než padesát týdně.
To je výkon! Na jeden předmět!