Škola

Nebyly nalezeny žádné otázky.

Diletant ve školství

K vysvětlení pojmu diletant ve školství, kde se má rozvíjet rozumová činnost a dovednosti na základě mravních zásad  na co nejvyšším stupni. Za diletanta pokládám toho, kdo do vzdělávacích programů kafrá, aniž by k tomu měl oprávnění. K tomuto oprávnění nestačí jen přečíst pár knih, ale je nutný především přímý kontakt s dětmi, a také jisté mravní zásady. Ten kontakt, a konečně i ty zásady,  jsou měřitelné jen desetitisíci vyučovacích hodin či činností podobnou. 

 

Doporučený postup ministerstva jak vychovávat neřády

  • Jakmile se žák začne chovat agresivně, začne vyskakovat nebo je zřejmé, že je rozrušený, okamžitě se s ním přestaňte dohadovat. Snižte hlas do klidnější polohy, mluvte spisovně, jasně a snažte se hovor ukončit nějak neutrálně. „Nechme to být, možná jsem to přesně nepochopil.“ „Snad jsem tolik neřekl…“ „Dobře, máme toho asi dneska všichni dost…“ „Jestli jsem tě naštval, tak promiň..“
  • Je úplně jedno kdo je v právu, kde je pravda a tak podobně, nejdůležitější je, aby se dítě uklidnilo a pominula aktuální hrozba.
  • Důležitá je podpora zbytku třídy, kdyby útočník vytáhnul nějakou zbraň, budete jejich pomoc potřebovat. Alespoň jeden z nich musí najít chuť a odvahu doběhnout pro někoho dospělého.

Za „normálních“ okolností se útoky pohybují pouze ve verbální rovině. Což neznamená, že nedokážou pěkně vyděsit. Jestliže se dítě zvedne a začne vám sprostě nadávat uprostřed hodiny, je to ošemetná situace. Důležité je, aby nestrhnulo celou třídu. Jakmile začnou bučet, hučet, nadávat a pokřikovat všichni, zvládá se to dost těžko.

 

  • Jde-li o osamělého útočníka, který je rozčílený, platí to stejné, co při hrozbě fyzickým útokem.
  • Některé děti svými vulgarismy nic nemyslí, prostě takhle doma mluví, nechtějí se vás nijak dotknout. Neberte hned všechno smrtelně vážně a nedržte nudná kázání.
  • Jestliže je útočník chronicky drzý nebo se potřebuje jen nějak vyjádřit, pomáhají dlouhé vážné pohledy, pohledy zraněné laně nebo zvolání :“Ale Pepo, už tě to zase bere?“ Humor zchladí překvapivě dost horkých chvilek. Rozhodně nepomáhá hádání se s útočníkem. Za každou cenu musíte udržet třídu na své straně! Jakmile se zapojí do agrese víc dětí, začíná to být nebezpečné.
  • Když cítíte, že třída je na vážkách, budete je muset buď dojmout, anebo zastrašit. Mezi dětmi jsou vždy takové, které lze buď dojmout nebo zastrašit. Máte-li čím vyhrožovat, zkuste to. Nemáte-li, budete muset dojímat nebo apelovat na čest, slušnost, spravedlnost atp. Je jednodušší, když agresora umravní samy děti.
  • Některé děti prostě nemají rády, když se někomu ubližuje. Svou etudu věnujte především jim. Začněte být osobnější - Můžete zkusit vyprávění o tom, jak jste si vždycky přáli učit děti, něco jim dávat, jak tu práci máte rádi, ale vždycky vás tolik zamrzí, když…..
  • Ještě vždycky můžete z rozbouřené třídy odejít, ale berte to jako poslední možnost. Zbabělost vám totiž děti nikdy neodpustí a jako zbabělost to v každém případě vyzní.

 

                                                                             

Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů

ve školách a školských zařízeních

 

Ano, omluvit se agresorovi! Neslýchané! Nebylo by lépe darebáky ve škole chválit?