Ohnuté vektory

 

Co je příčinou úpadku našeho školství?


„Špatný vzdělávací systém sráží ekonomický růst. Pokud by se  úroveň vzdělanosti vrátila do roku 2003, ročně by to český HDP zvedlo o 169 miliard korun. Uvedly to čtvrteční Hospodářské noviny s odvoláním na výsledky studie, kterou dnes zveřejní ekonomové z institutu CERGE-EI.“ Citace z Parlamentních listů.
1993 - 2009 Česká republika
Josef Dobeš (od 13.7. 2010)
Miroslav Kopicová (8.5. 2009 - 13.7. 2010)
Ondřej Liška (4.12. 2007 - 8. 5. 2009)
Martin Bursík (2.11. 2007 – 4.12. 2007)
Dana Kuchtová (9.1. 2007 – 3.10. 2007)
Miroslava Kopicová (4.9. 2006 – 8.1. 2007)
Petra Buzková (15.7. 2002 – 4.9. 2006)
Eduard Zeman (22.7. 1998 – 12.7. 2002)
Jan Sokol (3.1. 1998 – 17.7. 1998)
Jiří Gruša ( 3.6. 1997 – 2.1. 1998)
Ivan Pilip (2.5. 1994 – 2.6. 1997)
Petr Piťha ( 3.7. 1992 – 27.4. 1994)

1990 - 1992 Česká republika (součást ČSFR)
Petr Vopěnka (29.6. 1990 – 2.7. 1992)
Milan Adam (5.12. 1989 – 27.6. 1990)

"Stále platí citát ze slavného eseje Ch. P. Snowa o dvou kulturách: "Když někdo prohlásí, že neví, kdo to byl Shakespeare, je považován za nevzdělance a kulturního barbara. Když ale takový vzdělanec prohlásí, že nemá tušení, co to je druhý zákon termodynamický a nikdy ho nepotřeboval, je to považováno za zábavné."" Petr Vysoký, Neviditelný pes
P.T.Fiala


Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR (nestr.), politolog, bývalý rektor MU v Brně. V roce 1988 absolvoval studium historie a bohemistiky na UJEP v Brně. Po studiích nastoupil mj. jako historik v Muzeu Kroměřížska, jako redaktor Lidové demokracie a nakladatelství Atlantis. Po roce 1989 spoluzakládal na MU v Brně katedru politologie, v jejímž čele stál v letech 1993–2002. Zde získal v roce 1996 doktorský titul a v témže roce byl jmenován docentem politologie. V roce 2002 byl jmenován profesorem. Od téhož roku působí na Katedře mezinárodních vztahů a evropských studií FSS MU. V letech 2004–2011 zastával po dvě funkční období post rektora Masarykovy univerzity. Od roku 2008 působí ve vládní Radě pro výzkum, vývoj a inovace. Dne 2. května 2012 byl jmenován ministrem školství. Ve své vědecké práci se specializuje na srovnávací politologii a evropskou politiku.

 

Očekává-li někdo od tohoto ministra positivní příspěvek k pragmatickému vzdělávání, rozloženému popřevratovým humanizačním nájezdem dějepisců, je na omylu. Pan ministr neví a nemůže vědět  o co jde a o čem jedná.

Několik let po převratu jsem se účastnil sjezdu Jednoty českých matematiků a fyziků v Praze, Albertově. Bylo to v době začátku činnost popřevratových školních zlepšovatelů, kdy už bylo zřetelné, že to nedopadne dobře. Níže jsou popsány aktivity, které jsem pokládal za důležité uskutečnit.

 

 

Jednota českých matematiků a fyziků  Olomouc

Rotary Klub Olomouc

 

Dovolujeme si Vás seznámit se závěry z obsáhlé diskuse, která proběhla v rámci setkání



 Problémy přírodovědného a technického vzdělávání

Olomouc   21. 1. 1999

 Závěry:

 

Doporučujeme zvýšení povinné hodinové dotace předmětů matematika a fyzika v učebních plánech středních škol a podporujeme jejich zavedení zvláště v posledním ročníku.
Doporučujeme povinné cvičení z fyziky.
Podporujeme povinnou maturitu z matematiky a přírodovědného předmětu na středních školách.
Navrhujeme zorganizovat společný seminář vysokoškolských a středoškolských učitelů matematiky a učitelů fyziky.
Účastníci setkání budou usilovat o prohloubení kontaktů mezi středními školami, vysokými školami a praxí s akcentem na vztah střední škola - praxe. Formy spolupráce budou dále diskutovány. Navrhujeme stáže, středoškolskou odbornou činnost, exkurze - zejména v nižších ročnících studia. Zástupci VŠ přislíbili pomoc středním školám při výuce volitelných předmětů, při organizaci seminářů s technickým zaměřením ap. Konkrétní akce je možno dohodnout osobně.

Odborníci z praxe konstatují nedostatek kvalifikovaných vysokoškolsky vzdělaných techniků, zvlášť projektantů.
Doporučujeme posílit kontakt výuky fyziky se soudobou technikou a konzultaci tohoto tématu na akcích JČMF.
Účastníci setkání budou jednat a organizovat akce v duchu těchto závěrů a budou o nich informovat doc. J. Švece na adrese uvedené v pozvánce.

 

Olomouci 21.1.1999

Doc. RNDr. Jiří Švec, CSc.,  HGF-TU  Ostrava,

RNDr. Rudolf  Bláha, G, Olomouc, Čajkovského 9,  za JČMF

 

 

ZÁVĚRY Z DISKUSE K PROBLEMATICE „NOVÉ MATURITY“


Olomouc 2. 12. 1999

 

  1. Vztah vysokých škol k výsledkům nové maturity
    Pro přítomné zástupce  vysokých škol je nová maturita akceptovatelná jako jedno z kritérií pro vstup na tyto vysoké školy. Chtějí se však na její přípravě podílet. Požadují zastoupení v komisích, které novou maturitu připravují.  Zástupci VŠ požadují,  aby projekt nové maturity mohli průběžně oponovat. Vysoké školy  mohou podmínit přijetí absolventa vykonáním maturitní zkoušky z určitého předmětu s dobrým prospěchem.

 

  1. Podnikatelská sféra podporuje novou maturitu, pokud jejím důsledkem  bude vyšší úroveň a lepší  uplatnění absolventů  SŠ v praxi
     
  2. Otázka jednotné maturity na všech středních školách

Považujeme za potřebné zvážit návrhy:
-povinná maturita z matematiky by měla být podmíněna patřičnou hodinovou týdenní dotací předmětu za dobu studia na všech typech  středních škol

-pevný termín zahájení nové maturity navrhujeme rok 2002 pro gymnázia, kde zavedení  nové maturity je nejjednodušší po všech stránkách. Po roce by se rozšířila maturita pro ostatní školy.

 

  1. Forma státní části maturitní zkoušky z matematiky
    Doporučujeme, aby zkouška obsahovala mimo otázek testového charakteru i otázky a úlohy  náročnější, jejichž řešení vyžaduje složitější myšlenkové postupy, které by nebyly hodnoceny jen podle konečného výsledku
    Doporučujeme, aby bylo vytvořeno dostatečné množství testů podobného charakteru, jako testy maturitní. Tyto testy by byly součástí projektů učebnic,a bylo by je  možno běžně využívat na školách v průběhu celého studia a připravit tak studenty na novou formu maturity

     
  2. Popularizace nové maturity
    Celý školský systém (učitele, studenty,  funkcionáře) je třeba na novou maturitu dobře připravit (odborně i mediálně). Nová maturita by měla přinést něco nového, pozitivního, např. přijímání
    na VŠ na základě dobrých výsledků objektivní maturitní zkoušky.

     
  3. Požadavky k nové maturitě
    Ztotožňujeme se s potřebou vytvoření katalogu. Ten by ale neměl mít formu obecných standardů. Požadavky na studenty je třeba formulovat jasně, konkrétně, případně uvést typové ukázkové příklady a úlohy. Tento katalog musí být včas zveřejněn. Dobu dva roky před zahájením nové maturity považujeme za naprosto krajní hranici.

     
  4. „ ... běžné technické aplikace“ (kap. 3, odst. 14)
    Je nutné objasnit a upřesnit obsah tohoto pojmu. Pokud skutečně znamená technické dovednosti
    v přírodovědných předmětech, jak bude toto testováno? Mají studenti gymnázií dostatečnou možnost tyto praktické dovednosti získat?

     
  5. Předmět přírodovědný a technický základ
    Vyslovujeme se pro zachování oddělené maturity z jednotlivých předmětů - fyzika, chemie
    a biologie.

     
  6. Stanovení mezní hranice úspěšnosti
    Nesouhlasíme se stanovením mezní hranice úspěšnosti až po zpracování testů. Tato hranice musí být stanovena předem a studenti by s ní měli být seznámeni.

 

Za organizátory                                           Doc. RNDr. Jiří  Švec, CSc.,  HGF, VŠB -TU Ostrava

                                                                              RNDr. Rudolf Bláha, G, Olomouc, Čajkovského 9

 

 

 

Presenční listina

 

Účastníci  sezení  Problémy přírodovědného a technického vzdělávání

V Olomouci   21.1.1999

 

ŠB-TU Ostrava

Doc.Ing. Karel Chmelík ,  děkan FEI,                    17. listopadu, Ostrava - Poruba

Prof. Ing. Antonín Víteček, CSc., děkan FS,                          “

Prof. Doc. RNDr. Jiří Švec, CSc.,  proděkan HGF                  “

 

VUT Brno

Doc. Ing.  ... Skála, proděkan FS,  Technická 2, Brno

Prof.  Ing.  Jan Honzík,  CSc,   děkan FEE,  Údolní 53, Brno

Doc. Ing.  Ladislav Štěpánek, CSc., děkan FAST, Veveří, Brno

 

 UP Olomouc

Doc. RNDr. Oldřich  Lepil, CSc., předseda ÚV  JČMF, Přír. F UP, Svobody 26, Olomouc

Doc. Ing. Jan Hálek, CSc., lékařská fak. UP, Hněvotínská 3, Olomouc

 

 G okr. Olomouc

RNDr. Evžen   Majer, zástupce ředitele,  G Olomouc - Hejčín,  Tomkova 54

Mgr. Radovan Dědek, zástupce ředitelky, GJO, Litovel

Mgr. Hana Šipulová, ředitelka, G  Uničov,  Gymnazijní  257

Mgr. Jiří Hackenwald, ředitel, G Šternberk,  Horní nám. 5

RNDr. Josef  Látal, zástupce ředitele,  SG Olomouc, J. z Poděbrad 13

RNDr. Rudolf Bláha, ředitel , G Olomouc, Čajkovského 9

 

 SPŠ  a SOU, okr. Olomouc

Ing. Josef Zrůbek , ředitel, SOU OaT, Olomouc, Kosinova  4

 

Rotary klub, Olomouc

Ing. Libor Hoferek, ředitel , firma Asper, Legionářů 8, Olomouc

Ing. Zdeněk Tomek,  ředitel a majitel  stav. firmy Tomek,  Rejskova 17, Olomouc

Ing. Ladislav Vitoul,  ředitel a majitel firmy Vápenka Vitoul,  Měrotín, o.  Olomouc

 

Okresní hospodářská komora Olomouc

Ing. Jaroslav Holásek, ředitel, Horní náměstí 4, Olomouc

 

                                               Za organizátory

                                                Doc. RNDr. Jan Švec, CSc.,  HGF, VŠB -TU Ostrava

                                               RNDr. Rudolf Bláha, ředitel , G Olomouc, Čajkovského 9