Ohnuté vektory
Co je příčinou úpadku našeho školství?
„Špatný vzdělávací systém sráží ekonomický růst. Pokud by se úroveň vzdělanosti vrátila do roku 2003, ročně by to český HDP zvedlo o 169 miliard korun. Uvedly to čtvrteční Hospodářské noviny s odvoláním na výsledky studie, kterou dnes zveřejní ekonomové z institutu CERGE-EI.“ Citace z Parlamentních listů.
1993 - 2009 Česká republika
Josef Dobeš (od 13.7. 2010)
Miroslav Kopicová (8.5. 2009 - 13.7. 2010)
Ondřej Liška (4.12. 2007 - 8. 5. 2009)
Martin Bursík (2.11. 2007 – 4.12. 2007)
Dana Kuchtová (9.1. 2007 – 3.10. 2007)
Miroslava Kopicová (4.9. 2006 – 8.1. 2007)
Petra Buzková (15.7. 2002 – 4.9. 2006)
Eduard Zeman (22.7. 1998 – 12.7. 2002)
Jan Sokol (3.1. 1998 – 17.7. 1998)
Jiří Gruša ( 3.6. 1997 – 2.1. 1998)
Ivan Pilip (2.5. 1994 – 2.6. 1997)
Petr Piťha ( 3.7. 1992 – 27.4. 1994)
1990 - 1992 Česká republika (součást ČSFR)
Petr Vopěnka (29.6. 1990 – 2.7. 1992)
Milan Adam (5.12. 1989 – 27.6. 1990)
"Stále platí citát ze slavného eseje Ch. P. Snowa o dvou kulturách: "Když někdo prohlásí, že neví, kdo to byl Shakespeare, je považován za nevzdělance a kulturního barbara. Když ale takový vzdělanec prohlásí, že nemá tušení, co to je druhý zákon termodynamický a nikdy ho nepotřeboval, je to považováno za zábavné."" Petr Vysoký, Neviditelný pes
P.T.Fiala
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR (nestr.), politolog, bývalý rektor MU v Brně. V roce 1988 absolvoval studium historie a bohemistiky na UJEP v Brně. Po studiích nastoupil mj. jako historik v Muzeu Kroměřížska, jako redaktor Lidové demokracie a nakladatelství Atlantis. Po roce 1989 spoluzakládal na MU v Brně katedru politologie, v jejímž čele stál v letech 1993–2002. Zde získal v roce 1996 doktorský titul a v témže roce byl jmenován docentem politologie. V roce 2002 byl jmenován profesorem. Od téhož roku působí na Katedře mezinárodních vztahů a evropských studií FSS MU. V letech 2004–2011 zastával po dvě funkční období post rektora Masarykovy univerzity. Od roku 2008 působí ve vládní Radě pro výzkum, vývoj a inovace. Dne 2. května 2012 byl jmenován ministrem školství. Ve své vědecké práci se specializuje na srovnávací politologii a evropskou politiku.
Očekává-li někdo od tohoto ministra positivní příspěvek k pragmatickému vzdělávání, rozloženému popřevratovým humanizačním nájezdem dějepisců, je na omylu. Pan ministr neví a nemůže vědět o co jde a o čem jedná.
Několik let po převratu jsem se účastnil sjezdu Jednoty českých matematiků a fyziků v Praze, Albertově. Bylo to v době začátku činnost popřevratových školních zlepšovatelů, kdy už bylo zřetelné, že to nedopadne dobře. Níže jsou popsány aktivity, které jsem pokládal za důležité uskutečnit.
Jednota českých matematiků a fyziků Olomouc
Rotary Klub Olomouc
Dovolujeme si Vás seznámit se závěry z obsáhlé diskuse, která proběhla v rámci setkání
Problémy přírodovědného a technického vzdělávání
Olomouc 21. 1. 1999
Závěry:
Doporučujeme zvýšení povinné hodinové dotace předmětů matematika a fyzika v učebních plánech středních škol a podporujeme jejich zavedení zvláště v posledním ročníku.
Doporučujeme povinné cvičení z fyziky.
Podporujeme povinnou maturitu z matematiky a přírodovědného předmětu na středních školách.
Navrhujeme zorganizovat společný seminář vysokoškolských a středoškolských učitelů matematiky a učitelů fyziky.
Účastníci setkání budou usilovat o prohloubení kontaktů mezi středními školami, vysokými školami a praxí s akcentem na vztah střední škola - praxe. Formy spolupráce budou dále diskutovány. Navrhujeme stáže, středoškolskou odbornou činnost, exkurze - zejména v nižších ročnících studia. Zástupci VŠ přislíbili pomoc středním školám při výuce volitelných předmětů, při organizaci seminářů s technickým zaměřením ap. Konkrétní akce je možno dohodnout osobně.
Odborníci z praxe konstatují nedostatek kvalifikovaných vysokoškolsky vzdělaných techniků, zvlášť projektantů.
Doporučujeme posílit kontakt výuky fyziky se soudobou technikou a konzultaci tohoto tématu na akcích JČMF.
Účastníci setkání budou jednat a organizovat akce v duchu těchto závěrů a budou o nich informovat doc. J. Švece na adrese uvedené v pozvánce.
Olomouci 21.1.1999
Doc. RNDr. Jiří Švec, CSc., HGF-TU Ostrava,
RNDr. Rudolf Bláha, G, Olomouc, Čajkovského 9, za JČMF
ZÁVĚRY Z DISKUSE K PROBLEMATICE „NOVÉ MATURITY“
Olomouc 2. 12. 1999
- Vztah vysokých škol k výsledkům nové maturity
Pro přítomné zástupce vysokých škol je nová maturita akceptovatelná jako jedno z kritérií pro vstup na tyto vysoké školy. Chtějí se však na její přípravě podílet. Požadují zastoupení v komisích, které novou maturitu připravují. Zástupci VŠ požadují, aby projekt nové maturity mohli průběžně oponovat. Vysoké školy mohou podmínit přijetí absolventa vykonáním maturitní zkoušky z určitého předmětu s dobrým prospěchem.
- Podnikatelská sféra podporuje novou maturitu, pokud jejím důsledkem bude vyšší úroveň a lepší uplatnění absolventů SŠ v praxi
- Otázka jednotné maturity na všech středních školách
Považujeme za potřebné zvážit návrhy:
-povinná maturita z matematiky by měla být podmíněna patřičnou hodinovou týdenní dotací předmětu za dobu studia na všech typech středních škol
-pevný termín zahájení nové maturity navrhujeme rok 2002 pro gymnázia, kde zavedení nové maturity je nejjednodušší po všech stránkách. Po roce by se rozšířila maturita pro ostatní školy.
- Forma státní části maturitní zkoušky z matematiky
Doporučujeme, aby zkouška obsahovala mimo otázek testového charakteru i otázky a úlohy náročnější, jejichž řešení vyžaduje složitější myšlenkové postupy, které by nebyly hodnoceny jen podle konečného výsledku
Doporučujeme, aby bylo vytvořeno dostatečné množství testů podobného charakteru, jako testy maturitní. Tyto testy by byly součástí projektů učebnic,a bylo by je možno běžně využívat na školách v průběhu celého studia a připravit tak studenty na novou formu maturity
- Popularizace nové maturity
Celý školský systém (učitele, studenty, funkcionáře) je třeba na novou maturitu dobře připravit (odborně i mediálně). Nová maturita by měla přinést něco nového, pozitivního, např. přijímání
na VŠ na základě dobrých výsledků objektivní maturitní zkoušky.
- Požadavky k nové maturitě
Ztotožňujeme se s potřebou vytvoření katalogu. Ten by ale neměl mít formu obecných standardů. Požadavky na studenty je třeba formulovat jasně, konkrétně, případně uvést typové ukázkové příklady a úlohy. Tento katalog musí být včas zveřejněn. Dobu dva roky před zahájením nové maturity považujeme za naprosto krajní hranici.
- „ ... běžné technické aplikace“ (kap. 3, odst. 14)
Je nutné objasnit a upřesnit obsah tohoto pojmu. Pokud skutečně znamená technické dovednosti
v přírodovědných předmětech, jak bude toto testováno? Mají studenti gymnázií dostatečnou možnost tyto praktické dovednosti získat?
- Předmět přírodovědný a technický základ
Vyslovujeme se pro zachování oddělené maturity z jednotlivých předmětů - fyzika, chemie
a biologie.
- Stanovení mezní hranice úspěšnosti
Nesouhlasíme se stanovením mezní hranice úspěšnosti až po zpracování testů. Tato hranice musí být stanovena předem a studenti by s ní měli být seznámeni.
Za organizátory Doc. RNDr. Jiří Švec, CSc., HGF, VŠB -TU Ostrava
RNDr. Rudolf Bláha, G, Olomouc, Čajkovského 9
Presenční listina
Účastníci sezení Problémy přírodovědného a technického vzdělávání
V Olomouci 21.1.1999
ŠB-TU Ostrava
Doc.Ing. Karel Chmelík , děkan FEI, 17. listopadu, Ostrava - Poruba
Prof. Ing. Antonín Víteček, CSc., děkan FS, “
Prof. Doc. RNDr. Jiří Švec, CSc., proděkan HGF “
VUT Brno
Doc. Ing. ... Skála, proděkan FS, Technická 2, Brno
Prof. Ing. Jan Honzík, CSc, děkan FEE, Údolní 53, Brno
Doc. Ing. Ladislav Štěpánek, CSc., děkan FAST, Veveří, Brno
UP Olomouc
Doc. RNDr. Oldřich Lepil, CSc., předseda ÚV JČMF, Přír. F UP, Svobody 26, Olomouc
Doc. Ing. Jan Hálek, CSc., lékařská fak. UP, Hněvotínská 3, Olomouc
G okr. Olomouc
RNDr. Evžen Majer, zástupce ředitele, G Olomouc - Hejčín, Tomkova 54
Mgr. Radovan Dědek, zástupce ředitelky, GJO, Litovel
Mgr. Hana Šipulová, ředitelka, G Uničov, Gymnazijní 257
Mgr. Jiří Hackenwald, ředitel, G Šternberk, Horní nám. 5
RNDr. Josef Látal, zástupce ředitele, SG Olomouc, J. z Poděbrad 13
RNDr. Rudolf Bláha, ředitel , G Olomouc, Čajkovského 9
SPŠ a SOU, okr. Olomouc
Ing. Josef Zrůbek , ředitel, SOU OaT, Olomouc, Kosinova 4
Rotary klub, Olomouc
Ing. Libor Hoferek, ředitel , firma Asper, Legionářů 8, Olomouc
Ing. Zdeněk Tomek, ředitel a majitel stav. firmy Tomek, Rejskova 17, Olomouc
Ing. Ladislav Vitoul, ředitel a majitel firmy Vápenka Vitoul, Měrotín, o. Olomouc
Okresní hospodářská komora Olomouc
Ing. Jaroslav Holásek, ředitel, Horní náměstí 4, Olomouc
Za organizátory
Doc. RNDr. Jan Švec, CSc., HGF, VŠB -TU Ostrava
RNDr. Rudolf Bláha, ředitel , G Olomouc, Čajkovského 9